FHT loggo Försvarets Historiska Telesamlingar

flygvapnet loggo

Flygplan


Artiklar ur Underrättelser från flygledningen (Ufl) om flygplan.

Ufl

Artiklar ur flygvapnet om flygplan.

FV-nytt


Flygplan finns också beskrivna på AEF:s hemsida.


Nedanstående avsnitt (t.o.m helikoptrar) är hämtat från Wikipedia

Då man väljer enskild flygplantyp nedan (wikipedia), så öppnas inte länken i ett nytt fönster, utan man får gå tillbaka med pil åt vänster i övre vänstra hörnet på sidan, om man vill gå tillbaka till föregående sida.

Flygvapnet: 1926-2014

Attackflygplan

Bombflygplan

Jaktflygplan

Spaningsflygplan

Skolflygplan

Övningsflygplan

Torpedflygplan

Transportflygplan

Provflygplan

Glidflygplan, lastglidflygplan och segelflygplan

Flygplan utanför Flygvapnets organisation

Arméflyget och Marinflyget bildade tillsammans med Flygvapnets FRÄD-grupper 1998 Helikopterflottiljen

Helikoptrar

Var inom Försvarsmakten helikoptrarna organisatoriskt har tillhört har varierat genom åren, vilket gör de svåra att kategorisera utan att skapa dubbelposter. För även om alla helikoptrar sedan 1998 tillhör Helikopterflottiljen och därigenom sedan 2003 Flygvapnet, så har det inte alltid varit fallet. Innan 1998 tillhörde helikoptrarna respektive försvarsgren: Artilleriflyget/Arméflyget (Armén), Marinflyget (Marinen) samt Flygvapnets FRÄD-grupper. Med anledning av detta särredovisas helikoptrarna oberoende av vilken försvarsgren de tillhört/tillhör:

  • Hkp 1 - Boeing Vertol 44A/44B, 11 st
  • Hkp 2 - Sud Aviation SE 3130 Alouette II, x st (12 st tillhörde Arméflyget)
  • Hkp 3 - Agusta Bell 204B, 24 st
  • Hkp 4 - Boeing Vertol 107 II, 22 st
  • Hkp 5 - Hughes 269A/Hughes 300C/Schweizer 300C, 28 st
  • HKP 6 - Agusta-Bell 206A, 25 st
  • HKP 7 - Ej använd beteckning, var tänkt att beteckna den helikoptertyp som sedermera blev HKP 4C
  • HKP 8 - Ej använd beteckning, var en studie av beväpnad helikopter som sedermera utmynnade i HKP 9A
  • HKP 9 - Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105, 25 st
  • HKP 10 - Eurocopter AS332 Super Puma, 12 st
  • Hkp 11 - Agusta Bell 412HP, 5 st
  • HKP 12 - Ej använd beteckning, var en studie av ersättare till Hkp 3 som sedermera utmynnade i HKP 14
  • HKP 13 - Ej använd beteckning, svenska försvaret har aldrig använt siffran 13 för flygplanstyper
  • HKP 14 - NHIndustries NH90, (18) st (levereras pågår)
  • HKP 15 - Agusta A109 LUHS, 20 st
  • HKP 16 - Sikorsky UH-60M Black hawk, (15) st (levereras från och med 2012)

Ovanstående avsnitt t.o.m Flygvapnet: 1926-2014, är hämtat från Wikipedia)


Länkar till flygsidor

Beskrivning över FPL TYP Sk 16 (Beskrivning erhållen genom F 18 Kamratförening)

Military aviation in Sweden

Om flygplan - helst från förr (Peter Liander bloggar om bilder ur sitt arkiv)

Propeller Fighters (1926-1954)

SAAB 32 Lansen Copyright Mikael Carlsson

Sista Lansenflygningen (Peter Liander bloggar om bilder ur sitt arkiv)

http://www.svfplhist.com/

Swedish Air Force Historic Flight ( SwAFHF)

SwAFHF, Ordförande har ordet

SwAFHF (FB)


Filmer

132ND (S-VHS Helm cam 1993) SAAB JA 37 VIGGEN (YouTube)

37 Viggen - The Power of Viggen! (YouTube)

AJ-37 Viggen Low Level Flying (YouTube)

AJ 37 Viggen - Show Must Go On (YouTube)

AJS 37 Vigggen i Ängelholm (YouTube)

Airpower 2016 Saab AJS-37 Viggen (YouTube)

Attackflyg (YouTube)

Attackföretag A32 Lansen (YouTube)

de Havilland DH 115 Vampire Trainer SE-DXX (YouTube)

Draken Danger Zone (YouTube)

Draken, Viggen & Gripen - Swedish Air Forces - Svenska Flygvapnet (YouTube)

En film om F 2:s trotjänare, Catalina (YouTube)

Flygdag på F10 Ängelholm, 1995, Draken (YouTube)

Gotland MKG 1996 (YouTube)

F13 BRÅVALLA TRIBUTE (S-VHS Helm cam 1993) SAAB JA 37 VIGGEN (YouTube)

F13 Hkp9 på lågan över Norrköing (YouTube)

F13, The Last Flight - SAAB JA 37 VIGGEN

Gripen flight demonstration at Axalp (SAAB, YouTube)

Gripen milestones during 2016 (SAAB, YouTube)

Gripen turn around (SAAB, YouTube)

HKP 4 (YouTube)

JA37 Viggen rote, Skellefteå, Avsked efter flyguppvisning (YouTube)

"Jaktviggenpilot" på Bråvallajakten 1989 (YouTube)

Kalla Krigets Fordon avsnitt 6: SAAB 37 Viggen (YouTube)

Klassiskt stridsflyg från Saab i formation (YouTube)

Maltinger flyger Viggen (Drive Google.com)

NATO Days 2015 - Tunnan, Draken, Viggen, Gripen - Swedish Historic Flyby - Dny NATO (YouTube)

Our display pilot getting prepared to fly (SAAB, YouTube)

Rörlig klargöring JA37 Arlanda (YouTube)

SAAB AB

Saab Viggen at Bardufoss 1998 (YouTube)

Saab 37 Viggen 2001 1-2 (YouTube)

Saab 37 Viggen 2001 2-2 (YouTube)

SAAB JA 37 Viggen (YouTube)

Saab J29F Tunnan "Gul Rudolf" Leaving the F10 Wing (YouTube)

Saab J32 Lansen HD (youTube)

SAAB J32 Lansen inflight cockpit video (youTube)

Spaningsfilm SF37 "Viggen" (YouTube)

S som i speed 1996 Guran flyger Viggen (YouTube)

Swedish Air Force Historic Flight AJS 37 Viggen Fighter

Swedish Air Force Historic Flight - Anders Linnér flyger SK 35 Draken (YouTube)

TP84 flyguppvisning (YouTube)

Utan spaning ingen aning (YouTube)

Veteranflyget på F 7 Såtenäs (YouTube)

Viggen ... by SAAB (airshowvision)Viggen i spelfilmen "Älskar, älskar inte" (YouTube)

Viggen night ops. (YouTube)

Viggen på F 4 (YouTube)

Viggen på vägbas (YouTube)

Viggen The final four (YouTube)

Viggen War base exercise (YouTube)

Vägen mot Gripen DEL 1 1989-03-06 (YouTube)

Vägen till Gripen DEL 2 1989-03-06 (YouTube)

- - - - - - - - - - - - -

Halmstad - Viggens sista resa (YouTube)


Tidningsartiklar

SAAB-berget och kalla kriget (SvD artikel)

Skulle på möte - tog Draken (Smålandsposten)

Svenska stridspiloternas fotokrig med Sovjet (SvD artikel)

Verkligheten hann i fatt JAS och SAAB (SvD artikel)


Artiklar ur Underrättelser från flygledningen (Ufl)

1948
Flygplantyper (nr 1/48)
Flygvapnets nya räddningsflygplan (nr 1/48)
Vårt flygvapen sommaren 1938 (nr 6/48)
Besättningslista B 17-förbandet (nr 7/48)

1949
Navigerings- och landningsmaterielens utveckling (nr 4/49)
Kulsprutekameror och registrerkameror (nr 5/49)

1951
Nattjakten och luftbevakningen moderniseras (nr 3/51)
Hur fungerar "radiokompassen" (nr 11/51)
Nutida flygspaning (nr 11/51)
Flygspaning med kamera (nr 12/51)

1952
Vårt första militärflygplan 40 år (nr 1/52)
A 32 Lansen - nytt attackflygplan (nr 9-11/52)

1953
Flygvapnets nya skolflygplan Sk 50 Safir är nu i tjänst på F 5 (nr 1/53)
J 28C (nr 4/53)
S 29C, flygvapnets nya spaningsflygplan (nr 7-9/53)

1954
En rote 29:or (nr 6/54)

1955
A 32 Lansen i formation (nr 1/55)
Molngenomgång och landning med pejl - en ny metod (nr 2/55)
Jaktflygplanet J 34 Hawker Hunter har börjat levereras till flygvapnet (nr 5/55)
J 35 Draken (nr 6/55)


Artiklar ur Flygvapennytt

1960
20-åringen F 10 i Barkåkra jubilerade med stor flygdag (nr 1/60)
FÖFS i nya lokaler - Rapport från Herrevadskloster (nr 2/60)
FRÄD:s Catalinor har gått ur tiden efter tretton års trogen tjänst (nr 2/60)

1961
Tjugoårsjubileum på F 11 (nr 2/61)
F 16-pilot roteflög med havsörn (nr 2/61)
Verksamheten vid Svea Flygflottilj (nr 2/61)
Arméns och marinens flygemblem (nr 3/61)
Krigsflygskolan 35-årsjubileum (nr 3/61)
Reservare i Sk-15 roteflög med örn (nr 3/61)
Allvädersjakt till Norrland - F 21 uppnår flottiljstorlek (nr 4/61)

1962
Svensk flygindustris största exportframgång (nr 2/62)
Att vara fältflygare vid 35-förband (nr 3/62)
Håll uppsikt utåt - trots radarn (nr 3/62)
Det här är flygplanen som flyger under jubiléet (nr 4/62)
Krönika: Sveriges militärflyg från då till nu (nr 4/62)
1913 - De första flygarna, de första lärospånen (nr 4/62)
Sådant var flygarlivet på den tiden och sådant kan det vara än idag (nr 4/62)
Pressen om femtio års militärflyg (nr 5/62)
Flygplan 37 Viggen - operativ bakgrund och målsättning (nr 6/62)

1963
Divisionsemblem (nr 1/63)

1964
TIS - 35 - En flyglärare berättar (nr 1/64)
Direkt från F 5 till flygplan 35 (nr 2/64)
F 14 bas för målbogsering (nr 2/64)
Flygplan klargjorda på rätt sätt (nr 2/64)
Instrumentfel i moln (nr 2/64)
Flyguppvisning (nr 3/64)
Historiskt - Flygplanens märkning (nr 3/64)

1965
Klart Svea kontroll (nr 1/65)
Svea kontroll (nr 5/65)

1966
Lansen (nr 1/66)
En arméflygets förstling (nr 3/66)
F 9 - 25 år (nr 3/66)

1967
Det var på Hägernäs år -22 (nr 1/67)
Farväl till vapnet - J 29 (nr 3/67)
Liten och känslig - men populär (nr 3/67)
Våra Fokkrar (nr 4/67)

1969
En flygvapnets trotjänare - still going strong (nr 1/69)

1970
CEFYL (nr 3/70)
F 5 (nr 3/70)
Roslagens flygkår - F 2 (nr 4/70)

1971
B 3 - bra beredskapsbombare (nr 1/71)
F 16 Skola och jaktförband samtidigt (nr 1/71)
Tema - F 11 (nr 2 o 3/71)
Tema - F 15 (nr 2 o 3/71)
Tema - F 21 (nr 5/71)

1972
Bråvalla ristad i svensk historia (nr 1/72)
F 21 (forts fr 5/71) (nr 1/72)
Tema - F 10 (nr 2 o 3/72)
Tema - FC (nr 2 o 3/72)
F 10 del 2 (nr 4/72)
E 1 - Första flygeskadern dirigent med "ÖB:s ´klubba" (nr 4/72)
F 3 (nr 4/72)
Skåne kontroll hörnsten för flygsäkerheten (nr 5/72)
Tema - F 4 (nr 5/72)

1973
Karlsborg - F 6 (nr 1/73)
F 6 del 2 (nr 2/73)
F 1 (nr 2/73)
F 12 (nr 3/73)
Torslanda pensioneras - Landvetter tar vid (nr 3/73)
F 12 del 2 (nr 4/73)

1974
F 8 blir flyghistoria (nr 1/74)
Luftrum 74 ger livsrum åt flygvapnet (nr 1/74)
F 5 - Del 2 (nr 3/74)
F 17 (nr 3/74)
F 7 (nr 4/74)
F 17 del 2 (nr 4/74)

1975
Vår unika vägbasfilosofi finslipas för framtiden (nr 2/75)

1976
Med flygvapnet i tiden - 1926 - 1976 (nr 3/76)
Flygvapnets Draken Grupp (nr 4/76)

1977
Ledning av flygstridskrafter i krig (nr 1/77)
Ledning av flygstridskrafter i krig (nr 2/77)
A 32 Lansen 25 år (nr 4/77)

1978
Flygvapnet i incidentberedskapen (nr 1/78)
Ledning av flygstridskrafter i krig (nr 1/78)
"Sista" flygningen med attack-Lansen (nr 1/78)

1979
Flygvapnets bastjänst - en systemlänk som blir allt viktigare (nr 1/79)
Slutfluget på F 11 (nr 3/79)
Telekrigföring (nr 3/79)
Slutfluget på F 12 (nr 4/79)
Telekrigföring del 2 (nr 4/79)

1980
Flygsystemets betydelse i ett luftförsvar (nr 2/80)
Jaktflyget av idag (nr 2/80)
JaktViggen drar ut i fält (nr 2/80)

1981
Efter 35 år lämnar CEFYL Flygstaben (nr 3/81)
TP 79/DC-3 avvecklas (nr 3/81)

1982
Divisionsdator sparar miljonbelopp (nr 3/82)

1983
Yttäckande kontrollerat luftrum (nr 1/83)
F 1:s vackra saga all (nr 3/83)
Svensk signalspaning (nr 4/83)

1984
Av gammal fin årgång - Tp 79 - Ett sista farväl (nr 1/84)
Teknisk underrättelsetjänst (nr 3/84)
Teknisk underrättelsetjänst del 2 (4/84)

1985
Telekrig i svensk lufthotsmiljö (nr 1/85)
"Mät-61:an" (nr 2/85)
Flygburen radar (nr 3/85)
Huvudstadsjakten en sista gång 85-06-27 (nr 3/85)
Nya jaktviggen (nr 3/85)

1986
Första JA 37 till F 16 (nr 1/86)
Människan i FLYG 90 (nr 3/86)
Team 60 - 10 år (nr 4 - 5/86)

1987
SAAB - 50 år i luften (nr 2/87)
Flygtrafiktjänsten år 2000 (nr 3/87)
PS-890 (nr 6/87)

1989
Boken om Saabs alla flygplan (nr 2/89)
TP 101 "Superkungen" är här (nr 2/89)
JAS 39:s beväpning - Är Gripen tandlös (nr 3/89)

1990
Hercules - Vita damen (nr 1/90)
Tp 100 går i VIP-tjänst (nr 1/90)
JA 37 Jaktviggen - blir bara bättre och bättre och ... (nr 3/90)

1991
Flygburen spaningsradar (nr 1/91)
AJS 37 Viggen (nr 2/91)
Eurocontrol (nr 3/91)
Gripens elektronik (nr 3/91)
Flygvapnet i obalans - får låg krigsduglighet (nr 4/91)

1992
Viggen provar optroniskt målinmätningssystem (nr 2/92)
Första Flygeskadern - ÖB:s klubba i 50 år (nr 3/92)
"Tvestjärt" ser genom marken (nr 3/92)
Taktisk utprovningsenhet för JAS 39 Gripen (nr 4/92)

1993
Som bärare av systemet FSR 890 valdes SAAB 340 AEW (nr 1/93)
Första Gripen överlämnad till Flygvapnet (nr 2/93)
Automatsiktning med Jaktviggen (nr 2/93)
"Edit 30" ut - 32 in - Jaktviggen BITS nu än bättre (nr 2/93)
Vad innebär en ny omvärld (nr 2/93)
Tp 84:s IR-facklor skydd mot robotar (nr 2/93)
Upplands flygflottilj (2/93)
Upplands flyflottilj 50 år (nr 2/93)
F 16 flygdagar i Uppsala (nr 3/93)
Försvarsmaktens Tp-102A och B (nr 3/93)
Tema F 10 (nr 3/93)
F 21 (nr 4/93)

1994
Herculesstart från landsväg (nr 1/94)
I väntan på ryggåsradarn (nr 1/94)
JAS-kommissionens rapport om Gripen-projektet (nr 1/94)
F 17 (nr 2/94)
Taktiskt radiosystem/TARAS (nr 3/94)
Tema F 4 (nr 3/94)
AJS 37 Viggen - en flerrollsfamilj (nr 4/94)
Nu flyger "ryggåsradarn" - på SAAB 340 AEW (nr 4/94)
F 15 (nr 4/94)

1995
Med Gripen-systemet utvecklas stridsdoktrinerna (nr 1/95)
F 7 - En flottilj i ansenlig förändring (nr 1/95)
Efter 56 år - tack och farväl (nr 2/95)
Gripen-projektet: Kalla fakta (nr 2/95)
"Gul Rudolf" - flygande skånsk veteran (nr 3/95)
Tema utprovning - FMV:PROV (nr 3/95)
Roll-out JAS 39B Gripen (nr 4/95)
Här utbildar vi Gripenpiloter (nr 5/95 o 1/96)
S 100B Argus (nr 5/95 o 1/96)
Med Team 60 i utlandet (nr 5/95 o 1/96)

1996
Carabas-radarn i ny skepnad (nr 2/96)
Flygvapnets historia (nr 3/96)
Helikopter 10-flottan nu fulltalig (nr 3/96)
PLA/UTA ett måste för framgång (nr 3/96)
Positiv analys av JAS-projektet (nr 3/96)
Tvåsitsiga Gripen i luftdebut (nr 3/96)
Flygplan vi minns (nr 4/96)
Gripen på vägbas (nr 4/96)
Kung Carl XVI Gustaf invigde Gripencentrum (nr 4/96)
Nya Sk 60: Inte W men A, B, C (nr 4/96)
Bleknande minnen (nr 5/96)
Svensk incidentberedskap (nr 5/96)

1997
Försvarsmaktens nya helikopterorganisation (nr 1/97)
Försvarets spjutspets 30 år (nr 1/97)
JAS-ramen omdifinieras (nr1/97)
Målflyget flyttar (nr 1/97)
Ändrad militär flygsäkerhetsorganisation (nr 1/97)
Order på försöksprogram IR-OTIS (nr 2/97)
Johan gul tackar för sig (nr 2/97)
"Härmed förklarar jag flygverksamheten vd F 15 upphörd" (nr 3/97)
JAS 39C i delserie 3 (nr 3/97)
"Överste, målflygdivisionen har landat" (nr 3/97)
SAAB 60 år - 1937 - 1997 (nr 3/97)
F 16 mottog flygande spaningsradar (nr 4/97)
Första Gripen-divisionen nu operativ (nr 4/97)
Flygburen spaningsradar - försvaret har nu fyra S 100B Argus (nr 4/97)
SAAB 60 år (nr 4/97)
Apropå Gripen och Viggen (nr 5/97 o 1/98)
Nu lyfter försvarsmaktens helikopterflottilj (nr 5/97 o 1/98)

1998
F 21 (nr 3/98)
Försvarets flygräddning under 50 år (nr 3/98)
Farewell Caravelle (nr 4/98)
Gripen lufttankar (nr 4/98)
Luftrum 98 (nr 4/98)
Välkommen Tp 103 Citation (nr 4/98)
Viggen har lämnat Såtenäs (nr 4/98)

1999
Draken pensionerad (nr 1/99)
Hkp 3B har landat för gott (nr 1/99)
Helikopterflottiljen har lyft (nr 1/99)
Internet en viktig del av PFF-verksamheten (nr 1/99)
Örnens öga - Spaningsviggen är redo (nr 1/99)
Lufttankning nödvändigt för framtida försvaret (nr 2/99)
Gripen ett flygande artilleri (nr 3/99)
Farväl Lansen (nr 4/99)
Viggen för telekrigsträning (nr 4/99)

2000
Argus vidgar vyerna - Radarspaningsplan hyrs ut till Grekland (nr 1/00)
F 21 blir nästa Gripen-flottilj - F 10 läggs ner (nr 1/00)
Häng med i Hercules (nr 1/00)
Männen bakom Team 60 (nr 4/00)

2001
F 16 Transportflygdivision - Snabbt och säkert världen över (nr 1/01)
FM första UAV Ugglan ger kunskap (nr 1/01)
Glimtar från förr (nr 1/01)
Gripens taktikutvecklare laddar om - Med krigaren i centrum (nr 1/01)
Tack och adjö Bulldog (nr 1/01)
UAV i nya ledningssystem (nr 1/01)
Ny lätt helikopter till Försvarsmakten (nr 3/01)
Flygvapnets 75-årsjubileum i Uppsala (nr 3/01)
Glimtar från förr (nr 3/01)
Incidentberedskap med Gripen (nr 3/01)
Prioritetsflygning med Gripen (nr 3/01)
Flygskolan till Malmen (nr 4/01)
Glimtar från förr (nr 4/01)
NH 90 blir hkp 14 (nr 4/01)

2002
Flygskolan flyttar till Malmen (nr 1/02)
F 21 tredje JAS 39-flottiljen (nr 1/02)
Nyutvecklad spaningskapsel till JAS 39C (nr 1/02)
Gripen skjuter Amraam (nr 3/02)
Grundläggande taktisk utbildning (nr 3/02)
Nu levereras JAS 39C - Internationella Gripen (nr 3/02)
En flygräddningsepok är över - Super Puman lämnar Visby (nr 3/02)
Flygskolans flytt till Malmen - Lyckad framtidsstudie (nr 4/02)
För 50 år sedan ... - 32 Lansen jubilerar (nr 4/02)
Fortsatt liv för flygande jetveteraner (nr 4/02)
Viggen uppgraderas till gagn för Gripen (nr 4/02)

2003
Flygskolan etableras på Malmen (nr 1/03)
Hkp 15 anländer (nr 1/03)
Fem frågor till Mats Westin helikopterflottiljchef (nr 1/03)
Nytt flygvapenförband i FN-tjänst (nr 1/03)
Signalspanare för utlandstjänst (nr 1/03)
Svenska flygpionjärer (nr 1/03)
De hittade DC-3:an (nr 3/03)
Far och son i rote (nr 3/03)
Jaktviggen har lämnat Uppsala (nr 3/03)
Minskad flygtid men utbildning prioriteras (nr 3/03)
Projektgrupp introducerar nya HKP 14 (nr 3/03)
F 16 i Uppsala läggs ner efter 60 år (nr 4/03)
Helikopterflottan roteras (nr 4/03)


Läs om övningar mm. här och flygutställningar här!