FHT loggo Försvarets Historiska Telesamlingar

flygvapnet loggo

 

Göta flygflottilj F 9 1940-1969


Vakten F 9 förrVakten F 9 nu

Vakten F 9 förr och nu. (Bild från Minnessida för Kungl Göta Flygflottilj F9)

F9 sattes upp den 1 juli 1940. Behovet av en jaktflottilj för att skydda storstaden Göteborg och importhamnarna på västkusten var påtagligt. Inledningsvis lånades flygmateriel och övrig utrustning från F8 Barkarby och personal samlades ihop från hela Flygvapnet. De första flygplanen blev J8 Gloster Gladiator och J9 Republic EP1 innan man efter ett halvår fick sina egna J11 Jaktflygplan plan från Fiat i Italien. Dessa var beställda speciellt för att utrusta F9 med moderna jaktflygplan.

Själva Sävefältet togs i bruk 1941 och efter några år blev F9 den första flottiljen i Sverige med berghangarer. Detta var ur skyddssynpunkt något helt unikt i hela världen - en hel flygflottiljs dyrbara materiel samlad djupt nere under skyddande urberg, men ändå med förmåga till snabb start.

1943 utrustades flottiljen med den helsvenska J22, följt av SAAB J21.

Jet-epoken påbörjades med J28B Vampire under några år. Därefter svenskt igen, nu med SAAB J29 Tunnan.

Den sista typen av jaktplan kom att bli J34 Hawker Hunter

Avveckling
F9 avvecklades den 30 juni 1969.


Artiklar ur Flygvapennytt

F 9 25 år (nr 3/66)

Hänt vid F 9 (nr 2/63)


Artikel från Svensk Flyghistorisk Förening (SFF)

F 9 (SFF)

F 9:s minne "Bagarn" (SFF)


Länkar

Kungliga Göta flygflottilj, F 9 (Minnessida för F 9)


Böcker

Flyget i Göteborg 100 år 1911-2011 (Norlen & Slottner) (SFF)

FV Förband och Skolor 1900-talet, Braunstein

Kungl Göta Flygflottilj F9, Bennegård Hilding